supermusenisthebaronslayer.blogg.se

SupermuseN slayar Baron varje dag! 1337

Tänkvärda citat och kluriga ord

Publicerad 2013-05-31 00:56:00 i Allmänt

Utröna

ta reda på

Stagnation

avstannande

Oskick

dåligt uppförande

Affekt

stark sinnesrörelse

Missiv

instruktion

Förordra

rekommendera

Deciderad

bestämd

Skir

genomskinlig

Indicier

Tecken som tyder på

Omnivorer

allätare

Kverulera

kverulera

Suggestiv

tankeväckande

Indifferent

likgiltig

Skäligt

rimligt

Paradera

marschera

Fetalier

livsmedel

Frank

orädd

Kalmera

lugn

Abrupt

plötslig

Aker

bitter

Alarmerande

oroad

 

”Om jag bara slapp detta skrivande.” – Ellie (sid.7)

Detta är den första meningen i boken när hon kommenterar hur jobbigt det är att skriva ned allting som händer. Och när jag läste den så fick jag mig ett litet skratt. Det är även så jag har känt med många uppgifter jag fått under hela min skolgång. Det hade varit skönare att bara prata hela tiden.

”Vad tror ni att han hade gjort om jag inte gjort det? Tänk om han våldtagit och mördat Fi!” – Lee (sid.178)

Så säger han efter han slagit en sten i soldats huvud, efter att denne jagat Fi genom skogen och tillslut stött på resten av gänget. Det får en att tänka, är det fel att slå ihjäl honom bara för att han ville våldta och mörda en kompis. Trots allt så är ju den personen oskyldig så länge han inte rört henne. Då slås en oskyldig person ihjäl för att rädda en annan. Är det moraliskt rätt? Ja. Är det juridiskt rätt? Inte nödvändigtvis, dessvärre. Egentligen är personen en hjälte, men behandlas som en brottsling.

”När du har läst detta så är det redan försent.” – Chris (sid.269)

Detta var den inledande meningen i ett brev som vännerna hade hittat i Chris bil i slutet av boken. Man får en hint om vad som har hänt, och han har varit borta halva boken så man undrar ju vart han stack. Utan att avslöja vad som händer i slutet så kan jag säga att det brevet var intressant och man får höra lite om vad som har hänt och hur det blev som det blev.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela